آگهی‌های صنعت نفت از انحصار درآمد!


وزارت نفت تاکید کرد که از این پس آگهی‌های مزایده، مناقصه و موارد مشابه را از طریق سامانه جامع رسانه‌های کل کشور منتشر می‌کند.

 برنامه «بازار ایرونی» رادیو اقتصاد به پیگیری اجرایی شدن قانون و الزام وزارت نفت به توزیع آگهی‌های صنعت نفت از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت که در نهایت، به نتیجه مطلوبی هم رسید.
در ابتدای این برنامه، امیرحسین مرادی رئیس ستاد پیشگیری مشکلات تولید صداوسیما با اشاره به انحصار در بسیاری از امور و پیگیری نحوه انتشار آگهی‌های دولتی اظهار کرد: مصوبات قانونی که در بحث قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، می‌گوید که اگر تمام ارگان‌های دولتی و حکومتی اطلاعیه، آگهی‌های مزایده، مناقصه، فروش و … را دارند، باید از طریق سامانه جامع رسانه‌های کل کشور آن آگهی را منتشر نماید.
وی ادامه داد: انجام این کار توسط وزارت ارشاد موجب می‌شود تا آگهی‌ها در معرض دید تمام رسانه‌ها، روزنامه‌ها، سایت‌ها و … باشد، برای آنها بازار کار به وجود بیاید و آن آگهی‌ها را چاپ و منتشر کنند.
مرادی تصریح کرد: آقای هادی دریس که مدیر مسؤول روزنامه اقتصاد آینده و هفته نامه پیام تجارت است، به ما اعلام کردند که وزارت نفت آگهی‌های خود را در سامانه جامع رسانه‌های کل کشور قرار نمی‌دهد و از این راه، آگهی‌های خود را منتشر نمی‌کند. ایشان می‌گوید وزارت نفت آگهی‌های خود را فقط در رسانه‌هایی که با آنها آشنا است، انتشار می‌دهند که این کار قانونی نیست.

* آگهی‌های صنعت نفت بر اساس ضوابط وزارت ارشاد منتشر می‌شود!

جعفر پورفرجودی، رئیس اداره ارتباط با رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت در این گفت‌وگوی رادیویی، در پاسخ به سوال رئیس ستاد پیشگیری مشکلات تولید مبنی بر اینکه چرا آگهی‌هایی که وزارت نفت دارد، در سامانه جامع رسانه‌های کل کشور که کاملا قانونی است و قانون آن را تایید می‌کند، منتشر نمی‌شود، عنوان کرد: برای این موضوع، جلسات متعددی میان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و روابط عمومی وزارت نفت در سال ۹۸ و همچنین اوایل سال ۹۹ برگزار شد که عنوان کردیم، آگهی‌های وزارت نفت بخاطر نوع ماموریت‌هایی که دارد، با پیچیدگی‌هایی مواجه است.
وی یادآور شد: بیش از ۲۵۰ شرکت زیر مجموعه در وزارت نفت داریم که این‌ها روزانه ده‌ها مورد آگهی‌های مزایده، مناقصه و موارد مشابه را باید توزیع کنند.
رئیس اداره ارتباط با رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت تصریح کرد: تا پیش از سال ۹۸ و براساس توافقی که بین ما و وزارت ارشاد وجود داشت، طبق یک رویه مشخص و ضوابطی که مورد تایید وزارت ارشاد بود، این آگهی‌ها توزیع می‌شد و اخیرا نیز با جلساتی که برگزار شد، قرار است به زودی و به صورت مطلق، سهمیه‌ی آگهی‌های دولتی نفت برابر ضوابطی که وزارت ارشاد تعیین و ابلاغ می‌کند، انجام شود.

پورفرجودی تاکید کرد: اساسا مشکلی در انجام این کار نبوده است چراکه در طول ادوار گذشته نیز کاملا مُر ضوابط و قوانین ابلاغی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را در وزارت نفت رعایت می‌کردیم.
وی ابراز کرد: در جلساتی که با وزارت ارشاد داشتیم، دوستان به این جمع‌بندی رسیدند که وزارت نفت انطباق کامل با ضوابط وزارت ارشاد برای بحث آگهی‌های دولتی دارد.
رئیس اداره ارتباط با رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت عنوان کرد: با این وجود، با توجه به دستورالعمل اجرایی توزیع در انتشار آگهی‌های دولتی مورخ ۹۷/۰۸/۲۰ ، بنا شد تا با جمع‌بندی‌های انجام گرفته، آگهی‌های صنعت نفت به صورت کامل و مطلق، بر اساس ضوابط وزارت ارشاد منتشر شود.
* وزارت‌خانه‌ها باید به قانون پایبند باشند

همچنین هادی دریس، مدیر مسؤول روزنامه اقتصاد آینده در گفت‌وگو با «رادیو اقتصاد» اظهار کرد: آقای پورفرجودی در حوزه‌ای که مسؤولیت دارند، ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشته‌اند ولی متاسفانه در وزارت نفت تا قبل از این اظهاراتی که ایشان مطرح کردند، اداره تمرکز و پایش و توزیع آگهی‌های صنعت نفت وجود داشته که کارکرد آن اساسا خلاف قانون است.
وی ادامه داد: قوه مجریه که وزارت نفت ازجمله آنها است، باید قانون را اجرا کند و دو وزارتخانه(نفت و ارشاد) نمی‌توانند با یکدیگر توافقی داشته باشند، چراکه قانون و آئین نامه‌ی منتشر شده، برای همه است و ذی‌نفع، مطبوعات کل کشور هستند.
مدیر مسؤول روزنامه اقتصاد آینده تصریح کرد: اتفاقاتی که قرار است در حوزه انتشار آگهی‌های صنعت نفت بیافتد را به فال نیک می‌گیریم.
دریس یادآور شد: جا دارد از تمام همکاران و دوستان‌مان در سازمان بازرسی کل کشور، مجلس و معاون محترم مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این راستا تلاش کردند و پیگیر بودند، تشکر کنم. هفته قبل نیز در جلسه‌ای که آنها داشتند، پیش خبر این رویداد را دادند. ما نیز از شفافیت و اقدامی که وزارت نفت در پیش گرفته، استقبال می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا